Artikel om Perineum massage under graviditeten, med gennemgang af muskler, forberedelse og praktisk udførelse af massagen af mellemkødet. En guide til dig, som er gravid og ønsker at udføre perineum masasge inden fødslen.

Hvad er formålet med Perineum massage under graviditeten?

Formålet er at undgå bristning under fødsel, ved at smidiggøre de muskler, som har risiko for at briste. Massagen udføres de sidste to måneder af graviditeten omkring to til tre gange om ugen. Er du meget blid når du masserer, så skal massagen udføres oftere og nærmest dagligt.

Hvorfor hedder det Perineum massage?

Perineum er området mellem vagina og anus. Derfor er Perineum massage faktisk ikke helt dækkende for hvilke muskler som skal masseres, da mange oplever bristninger i siderne af vagina eller mod symfysen. Hele vejen rundt om kønsåbningen kan der forekomme bristninger og derfor skal man ikke kun massere 1/3 af området. I folkemunde kalder man det på trods heraf for Perineummassage eller mellemkødsmassage og navnet kan være med til at skabe misinformation om, hvad der skal masseres. Nedenfor gennemgår jeg hvilke muskler som skal omfattes af en Perineummassage.

Hvilke muskler skal masseres?

I den ydre del af underlivet, også kaldet vulva, findes en række muskler med særlige og specifikke funktioner. Det er Ischiocavernosus, Bulbospongiosus og Transverse perineal muscle. Alle tre muskler kan briste under fødslen. Indvendigt findes den glatte vaginale muskulatur langs indersiden af symfysen, muskulaturen mod inderlår og muskulaturen mod bunden af bækkenet og anus. Alle områder og hele vejen rundt om kønsåbningen skal masseres og massagen skal udføres så dybt at du mærker et stræk i musklerne.

  • Ischiocavernosus
    Øverst under symfysen ved klitoris udspringer Ischiocavernosus som løber fra bunden af symfysen og ned på hver siden af klitoris og ned lags begge sider af kønsåbningen og danner den ydre ramme for vulva. Hos kvinder fastholder den klitoris, så hovedet blottes under seksuel opstemthed og sikrer at man opnår størst mulig nydelse under orgasmer. Musklen går bredere omkring kønsåbningen end Bulbospongious. Den danner altså den ydre omkreds af kønsåbningen.

  • Bulbospongiosus
    Denne muskel udspringer llgesom Ischiocavernosus også under symfysen og løber ned langs begge sider af klitoris ned til Transverse perineal muscle (mellemkødet). Musklen fastholder kønsåbningen i midten af bækkenets åbning og holder kønsåbningen lukket når man ikke er under seksuel aktivitet. Spreder man benene vil den åbne sig mere, og det er derfor man får lyst til at sprede benene, når man bliver liderlig. Denne muskel er altså muskel omkring kønsåbningen som naturligt udviddes når den gravide kvinde føder. Det er af natur kortere og strammere end Ischiocavernosus.

  • Transverse perineal muscle
    Denne muskel er det som de fleste kalder mellemkødet. Den ligger på tværs mellem kønsåbning og anus og dens funktion er at fiksere det ydre køn og kønsåbningen Den ligger under bunden af kønsåbningen og det er den muskel man som mand oplever stimulere penis, når man har samleje og kvinden tages bagfra. Musklen innerveres af pudendal nerve, som er en af de primære nerver i bunden af vulva.

En perineum massage omfatter de tre ydre muskler og den indre glatte muskulatur fra musklens udspring til dens hæfte. Det er for at sikre at musklen afspændes og strækkes. En professionel massagen sørger for, at musklen masseres på langs af muskelfibrene, så de bliver så afspændt som muligt og samtidigt strækkes korrekt.

Risiko for bristning under fødsel

Omkring kønsåbningen ligger de ovnfornævnte muskler som påvirkes i ekstrem grad, når de gravide kvinde føder sit barn. Når en muskel strækkes i ekstrem grad, så vil der opstå bristninger af muskelfibre, bristninger af hele grupper af muskelfibre eller en hel overrivning af musklen. Princippet er det samme, som hvis vi bruger arme og ben i sådan en grad, at musklen ikke kan holde til det, så vil den også briste, hvilket vi definerer som fibersprængninger. Risikoen opstår når musklen strækkes mere end dens smidighed tillader. Forøgelse af smidigheden vil derfor mindske risikoen for bristninger.

Herlev hospital har beregnet hvor mange som oplever en bristning under fødsel og tallet er 50% og på Rigshospitalet Horsens er tallet helt oppe på 80%. Det er et uhyggeligt højt tal, fordi risikoen for bristning kan forebygges bedre. Noget tyder på, at hjemmemassage hvor man selv udfører massagen, ikke er grundig nok eller udført korrekt. Jeg håber med denne guide at kunne skabe større fokus på at hjælpe de mange, så oplever skader på kroppen, fordi vejledningen ikke har været grundig nok.

Former for bristning under fødsel

Bristninger varier i sted, form og omfang. Alt fra små rifter i ydre kønslæber som heler selv eller skal syes til bristninger i mellemkødet eller den vaginale muskulatur. Disse bristninger er også meget forskellige fra de milde, som man definerer i 1. grad, som er rifter i mellemkødet og den vaginale muskulatur.  Bristninger i anden grad er bristninger af den vaginale muskulatur som kræver at man bliver syet og de sidste grader er bristning af vaginal muskulatur og musklerne i endetarmen. De sidste former for bristninger sker i omkring 3- til 5% af fødslerne og er forholdsvis sjældne.

Forebyggelse af bristninger inden fødsel

Et hård stræk af en muskel medfører at den brister, hvis den ikke er smidig nok. Er musklen smidig nok, så brister den ikke. Når omkring 50% af alle kvinder brister under fødsel, så skyldes det, at mange ikke har opnået tilstrækkelig smidighed i musklerne i underlivet. Årsagerne er dårlig vejledning, manglende hjælp og viden omkring udførelse af massagen og endvidere at man ikke få masseret alle muskler og gjort det dybt nok. Uvidenheden på området medfører, at alt for mange danske kvinder brister når de føder deres børn.

Ved stræk i muskler, kan der opstår små bristninger, fibersprængninger eller hele muskeloverrivninger. Det samme vi kender fra andre muskler i kroppen. I gamle dage var fibersprængninger meget normale blandt sportsfolk, fordi man ikke forstod vigtigheden af stræk af musklerne. I dag laver alle professionelle sportsfolk systematisk stræk af muskler. Samme princip om smidighed gælder for musklerne omkring underlivets åbning, da muskelfibrene i armen, benene og underlivets ydre muskler er identiske og fungerer under de samme betingelser.

Stræk af musklerne forhindrer bristning eller reducerer risikoen så betydeligt, at du under normale omstændigheder aldrig vil opleve at briste.

Perineum massage forebygger slap vagina efter fødsel

Jeg har en del kvinder i klinikken som udtaler en frygt for at få en slap vagina, hvis man laver for meget Perineum massage. Det modsatte er faktisk tilfældet. Ved at massere og smidiggøre Transverse perineal muscles, så foregår fødslen i ydre kønsåbning hurtigere og med mindre komplikationer, fordi dens smidighed tillader barnet at udvidde mod anus så presset på indre kønsorgan og symfysen bliver mindre. Hvis vi, billedligt, forestiller os at kønsåbningen er en dør, og symfyse og Transverse perineal muscles er dørkarmene. Symfysen kan ikke smidigøres før fødselen, men det kan Transverse perineal muscle. Når den er smidigere, så svarer det til, at der kommer større afstand mellem dørkarmene og det er nemmere at komme gennem døren. Transverse perineal muscles er under normale omstændigheder kort og stram og kan ikke smidiggøres med bevægelse, men udelukkende med stræk udført med fingre og ved massage. Når du har født og ikke længere udfører Perineum masasge, så vil musklerne helt af sig selv, trække sig samme. Det gør de hurtigere og mere effektivt, end hvis de er sprækket eller revet over. Perineum massage har derfor også stor betydning langt efter graviditeten.

Sådan masserer du Perineum

Selvom man kan få professionel massage af Perineum, så vælger de fleste kvinder selv at udføre massagen, på grund af blufærdighed. Udførelse og hyppighed er altafgørende for, om massagen giver resultater. Hjemmemassage udføres to til tre gange om ugen og oftere, hvis du er meget forsigtig.

De stræk som udføres holdes i mindst 30 til 45 sekunder. Formålet er at opnå en kontinuerlig effekt af dine stræk og det forudsætter, at muskelfibrene udsættes for stræk i et vis tidsrum. Ellers trækker musklen sig sammen igen og massagen har ikke haft nogen effekt.

 

  • Praktisk forberedelse
    Du skal anvende en olie til at massere og her anbefaler jeg en økologisk e-vitamin-olie uden tilsætningsstoffer. Du kan fylde en skål med varmt vand 5 min før massagen og sætte olieflasken ned i den, så olien bliver dejlig varm, når du skal bruge den. Du skal finde et godt sted at udføre massagen, oftest din seng, hvor du kan ligge i ro uden forstyrrelser. Nogen vælger at sidde på toilettet og udføre massagen. Nogen gør det også i badet, men det er svært at udføre over længere tid, som en massage som udgangspunkt kræver, hvis den skal have nogen virkning. Husk at du ikke belønnes for at gøre noget, men belønnes for, at udføre massagen korrekt og grundigt. Hvis du ligger i sengen, så husk godt med puder til nakken og ryg og eventuelt puder, du kan lægge under benene. Det skal føles rart og opleves som en succes hver gang. Det øger sandsynligheden for, at du udfører massagen jævnligt og korrekt. Læg et håndklæde under numsen, så olien ikke laver pletter på dit lagen. Vask ydre del af vagina og omkring numsen. Vask hænder meget grundigt, altså med mindst 30 sekunders sæbeindsmøring.

  • Stilling under massage
    I sengen ligger du på ryggen og gerne med puder under ryg og hoved, så du ligger med hovedet lidt oppe. Bøj benene. Muskler som Gracilis, og musklerne i siderne af kønsåbningen åbner sig, når du bøjer benene og spreder afstanden mellem dine knæ. Det samme gør musklerne, når man sidder på toilettet og udfører massagen.

  • Indre massage
    Du starter med den indre massage, fordi vi ikke ønsker at føre bakterier udefra og ind i vagina. Skal du gøre underlive klar til indre massage, kan du godt massere under symfysen og ved klitoris forud for, at du masserer indersiden. Det øger blodcirkulationen i underlivet og smidiggør den indre vagina. Smør tommelfingre godt ind i olie og før den ene eller begge ind i vagina cirka 2-4 cm ind, så det yderste led er inde i vagina. På sigt skal du kunne føre begge fingre ind og sprede ud og nedad i vagina. Oversiden af neglen peger mod hovedet og presset føres nedad mod anus. Du kan køre fingrene fra side til side og lave roterende bevægelser, samtidigt med, at du presser nedad. Du starter i midten og så laver du en hårdt pres nedad og holder presset. Du kan lave små cirklende bevægelser. Transverse perineal muscle går helt ud til siderne, så du gentager samme bevægelser lidt mere til venstre og derefter lidt mere til højre. Gentag til du har været hele bunden af vagina igennem. Smør derefter pegefinger eller langemand ind i olie og masser forsigtigt indersiden af symfysen/kønsbenet samt siderne af vagina. Den indre seance tager mindst 10 til 15 minutter. Mindst… Du skal have været hele vejen rundt og lavet dybe pres.

  • Ydre massage
    Smør ydersiden af vulva ind i olien og begynd at massere den ydre del, ved inderside af kønslæber og omkring kønsåbningen og under symfysen. Presset skal være fast og gentagende. Den ydre massage har til formål at smidiggøre de tre ovenfornævnte ydre muskler. Du starter med den øverste del af vulva og bevæger dig nedad. Til sidst masserer du det ydre mellemkød, uden at vende tilbage til at massere andre steder, for at undgå, at eventuelle bakterier fra anus føres til vagina.

Sådan foregår en professionel Perineum massage

Blufærdighed er ofte den altovervejende årsag til at nogen fravælger professionel massage, men heldigvis får flere og flere professionel hjælp, som kan være med til at reducere det høje antal kvinder, som brister under fødsel. Faktum er, at alt for mange har masseret dem selv og oplever bristning alligevel, fordi egenmassagen ikke har været grundig nok eller korrekt udført.

Massagen gennemgår de tre udvendige muskler som er nævnt ovenfor. Massagen er systematisk fra udspring til hæfte, altså i hele musklens løbebane, for at sikre, at massagen overhovedet har en effekt. Musklerne masseres udvendigt i vulva og indvendigt i vagina. Massagen udføres i forlængelse af en graviditetsmassage, så kroppen er så afslappet som muligt. Behandleren bruger en latexhandske så der ikke overføres bakterier til vagina. En professionel massage varer 30 minutter. Hos Massagecentret bruger jeg en økologisk e-vitamin-olie, Den primære forskel på hjemmemassage og professionel massage er, at det er mere afslappende at få udført massagen, den er ofte udført grundigere da det tager 30 min og massøren arbejder professionelt med musklerne i deres anatomiske udspring til hæfte, så det sikres at hele musklen afspændes og ikke kun dele af den. Massørens pres vil ofte være hårdere og vil ikke aftage i styrke efter kort tid, fordi massørens fingre naturligvis er trænet i at give massage. Længden af massagen er afgørende for at den overhovedet har en betydning og forandrer noget og det samme er presset. Mange er alt for forsigtige og masserer i alt for kort tid. En professionel massage vil i højere grad sikre, at musklerne strækkes korret og grundigt. Det er således ikke tale om velvære, men om en professionel klargøring af kroppen.

Oftest handler valget om professionel perineum massage og egenmassage dog om blufærdighed. Cirka 40 procent af dem som er i graviditetsforløb modtager perineum massage i de sidste måneder af graviditeten, hvilket betyder, at omkring 60% enten fravælger massagen eller ikke ved at massagen eksisterer. Når størstedelen af danske kvinder sprækker under fødslen, så skal der under alle omstændigheder gøres noget ved problemet og jeg håber at denne vejledning, kan hjælpe dig. Du er altid velkommen til at skrive til mig, uanset om du er kunde eller ej.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til vejledningen, så kan du skrive nedenfor eller du kan kontakte mig direkte via kontaktsiden.